Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.02.2018 23:48 - Монтен за партиите
Автор: raylight Категория: История   
Прочетен: 5848 Коментари: 1 Гласове:
6

Последна промяна: 05.02.2018 00:05

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Аз не мога да се увличам нито много дълбоко, нито всецяло. Ако волята ми ме тласне към някоя партия, то привързаността ми към нея няма да бъде чак толкова силна, че да обхване ума ми. При днешните наши разпри моят интерес не замъглява пред очите ми нито похвалните качества на нашите противници, нито заслужаващите порицание качества на тия, след които вървя. Хората обикновено се възхищават на всичко, което е откъм тяхната страна; а аз съвсем не съм склонен да извинявам само онази част, която виждам като своя. Едно добро произведение не губи от достойнствата си, ако защитава противната на мене кауза. Вън от възела на спора аз запазвам душевно равновесие и пълна безпристрастност. „Neque extra necessitates belli praecipuum odium gero[i], за което се и поздравявам, още повече, когато виждам, че хората изпадат и в другата крайност. „Utatur motu animi qui uti ratione non potest[ii]. Тия, които пренасят своя гняв и своята ненавист отвъд разногласието по делата – както правят повечето – показват, че тия страсти идат от друг източник и се предизвикват от частни причини; също както оня, който излекувал се от язва, държи още в себе си огън, което показва, че болестта му е загнездена много по – дълбоко.  Това е така, защото хората по правило не изпитват вражда към цялото дело и не разбират дали то засяга интереса на всички, на цялата държава, а виждат в него само онова, което накърнява само техните частни интереси. Ето защо въпреки справедливостта и обществения разум те така всестранно отмъщават за личните си обиди. Non tam omnia universi quam et quae ad quemque pertinent singuli carpebant[iii].

Аз искам предимството да бъде наше, но ако излезе иначе, не беснея. Държа се здраво за най – здравата партия, но не прекрачвам нормите на здравия разум., за да ме смятат за заклет враг на другите партии. Страшно порицавам такива порочни изводи: „Той се възхищава от любезността на господин Дьо Гиз, следователно той е от Лигата“; „Активността на наварския крал го удивлява, следователно той е хугенот“; „Той си позволява да се изкаже против нравите на краля, следователно в душата си той е размирник“. И не бих оправдал нашите власти, ако те осъдеха цяла една книга за това, че в нея измежду най – добрите поети на нашия век са намерили един еретик[iv]. Нима не можем да кажем за крадеца, че краката му са бързи? И нима една развратна жена непременно е уличница? Трябва ли като в ония по – мъдри римски времена да откажат на Капитолин високата титла, която по – рано са дали на Марк Манлий[v] като човек, който е запазил религията на народната свобода? Трябвало ли е да заличат спомена за неговата щедрост, за неговите бойни подвизи, за неговите военни награди, дължащи се на доблестта му, за това, че в установяването на диктаторската власт той вижда нарушение на законите на своята страна? Ако посрещнат един адвокат с неприязън, то на следващия ден хората започват да мислят, че той е загубил красноречието си. Аз споменах вече на друго място за онази ревност, която тласка иначе честни хора към подобни заблуждения. Колкото до мене, аз винаги мога да казвам: „той направи това лошо, а това - чудесно“.

По същия начин хората искат всеки, който принадлежи към тяхната партия да остане слях и глух към зловещите предсказания за нейните дела и несполуки; те искат нашите убеждения и нашият ум да служат не за разкриване на истината, а за поддържане на нашите желания. Аз съм по – скоро склонен към другата крайност, до такава степен се страхувам желанието ми да не ме подкупи. При това аз нямам пълно доверие в себе си, когато нещо много ми се иска. На времето си бях свидетел на чудеса; виждах как прекаленото и безрасъдно лекомислие на цели народи ги оставя да бъдат водени и ръководени, както е угодно и както се ще на техните вождове, които изискваха от тях само вяра и упование, макар да бяха натрупали хиляди грешки една върху друга и да гонеха само призраци и мечти. И аз вече не се учудвам на тези, които се заблуждават от маймунджулъците на Аполоний Тиански[vi] и Мохамед. Техният смисъл, техният разум е изцяло задушен от страстта им. На тях не им остава нищо друго, освен да гонят онова, което им се усмихва и подкрепя каузата им.  Особено ясно аз забелязах в първата от нашите партии[vii], които са така обхванати от треска. А втората, която възникна  след нея[viii], я надмина, подражавайки ѝ. Оттук аз правя заключението, че това е едно неотменимо качество на всички обществени заблуждения. След първата изказана мисъл започва тълкуването на мненията, които се мятат като вълни на вятъра. Ако някой реши да изрази свое мнение, ако някой не върви в крак с другите, значи, че той е вън от съсловието. Но ако някой помага на мошеничеството на някоя партия, чието дело е справедливо, той нанася вреда на тая партия.  Аз винаги съм се противопоставял на това. Това е начин на въздействие само върху нездравите глави; а за да се поддържа духът на здравомислещите и да им се обясняват причините за случилите се несполуки, има пътища, които са не само по – сигурни, но и по – почтени.


[i] Дотолкова се оставят на щастието си, че забравят природата.

Квинт Курций Руф, III, 2,18

 

[ii] Вън от нуждите на войната не нося у себе си никаква изключителна омраза.

[iii] Не толкова всички заедно коряха всичко, колкото всеки поотделно – това, което се отнасяше до него

Тит Ливий, XXXIV, 36.

[iv] Тук Монтен споменава случай от своя живот. В Рим той бил обвинен от Инквизицията, че похвалил един еретически поет, а именно хугенота Теодор Дьо Без, когото във втората книга на „Опитите“ той е наредил измежду най – добрите поети на времето си (глава 17). Въпреки това Монтен не е махнал името на дьо Без от книгата си.

[v] Тит Ливий.

[vi] Аполоний Тиански (I.в. пр.Хр – I в. сл.Хр.) – философ-питагореец, с голямо влияние поради вярата, че може да върши чудеса.

[vii] Протестантската партия

[viii] Лигата образувана в 1576.




Гласувай:
6



1. nalia - До постинг на спецназ,
05.02.2018 16:03
спуснат от първичната партийна организация Монтен е още по-актуален:)
Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: raylight
Категория: Технологии
Прочетен: 3234485
Постинги: 365
Коментари: 2485
Гласове: 11853
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031